سینوزیت و کم شنوایی

سینوس چیست؟

سینوس‌ها حفره‌های کوچک و پُر از هوایی هستند که پشت استخوان گونه و پیشانی قرار گرفته‌اند. در کل چهار عدد سینوس در ناحیه صورت وجود دارد، دو تا در ناحیه پیشانی و دو تا در اطراف بینی و پشت استخوان گونه. سینوس‌ها در حالت طبیعی پُر از هوا هستند و مایعی به نام موکوس ترشح می‌کنند که از طریق کانال‌هایی به بینی تخلیه می‌شود. این مایع ترشح شده از سینوس کمک می‌کند مجرای بینی تمیز و بدون باکتری باشد.

سینوزیت چیست؟

سینوزیت، التهاب یا تورم بافت پوشاننده داخل سینوس است، که می‌تواند باعث شود سینوس‌ها مسدود و پُر از مایع شوند. این شرایط محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها و در نتیجه عفونت‌های باکتریال فراهم می‌کند. سینوزیت تقریبا همیشه با التهاب مجرای بینی همراهی دارد و یکی از مشکلات شایع و آزاردهنده سیستم تنفسی است.

علت سینوزیت چیست؟

عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آلرژی، عفونت با باکتری‌ها، پولیپ بینی، انحراف تیغه میانی بینی، بیماری‌های تنفسی مادرزادی و … از شایع‌ترین علل سینوزیت می‌باشند.

علائم سینوزیت چست؟

سردرد، سرفه، تاری دید، بوی بد دهان، درد گوش، احساس پُری در گوش و کم‌شنوایی، درد دندان و فک بالایی، گرفتگی بینی، درد و تورم اطراف بینی و چشم‌ها و پیشانی، ترشحات غلیظ و بی‌رنگ بینی، تخلیه ترشحات به پشت حلق، احتقان و انسداد بینی که نفس کشیدن از راه بینی را دشوار می‌کند، کاهش حس بویایی و چشایی، سرفه مکرر و خستگی و خواب‌آلودگی از جمله علائمی هستند که عموماً در مبتلایان به سینوزیت یافت می‌شوند.

سینوزیت و کم شنوایی ناشی از آن

برای درمان سینوزیت و کم شنوایی ناشی از آن، ابتدا باید علت واقعی سینوزیت تشخیص داده شود. به طور کلی، بهتر است برای تشخیص و درمان سینوزیت و کم‌شنواییِ ناشی از آن، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک متخصص می‌تواند با انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم، تشخیص درستی نسبت به علت سینوزیت داشته باشد و درمان مناسب را تجویز کند. مراقبت و درمان به موقع، می‌تواند به بهبودی سریع‌تر و از بین بردن علائم سینوزیت و بهبود شنوایی کمک کند.

از جمله راه‌های درمانی برای سینوزیت مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، مقاوم‌سازی بدن، استفاده از بخور آب گرم جهت رطوبت بخشیدن به مخاط سینوس، شستشوی بینی با سرم شستشو و استفاده از قطره‌های دارویی می ‌باشد. این موارد می‌توانند التهاب و تورم در سینوس‌ها را بهبود ببخشند و علائم سینوزیت را کاهش دهند.

اما آنچه در کم شنواییِ ناشی از سینوزیت مطرح است، اختلالی است که در عملکرد گوش میانی ایجاد می‌شود که خود ناشی از چسبندگی مجرای تهویه‌ی گوش میانی (شیپوراستاش) است که به‌دنبال نفوذ عوامل التهاب‌زا به این مجاری و از دهانه سینوس‌ها در حلق بینی رخ می‌دهد. این چسبندگی پس از اختلال در تهویه‌ی گوش میانی، باعث تجمع مایع در گوش (اوتیت سروز) و گاهی عفونت حاد گوش میانی خواهد شد.

در صورتی که به‌دنبال سینوزیت، احساس کم‌شنوایی ایجاد شد، باید نسبت به انجام چک‌آپ شنوایی اقدام نمود. در این چکاپ، پس از معاینه‌ی گوش، آزمایش تمپانومتری انجام می‌شود تا سلامت گوش میانی بررسی شود. سپس شما به داخل اتاقک ضد صدا خواهید رفت تا به صداهای زیر و بمی که توسط دستگاه ادیومتر تولید و توسط یک هدفون به گوش شما منتقل می‌شود، پاسخ دهید تا ادیوگرام (نوار گوش) شما ثبت شود. پس از پایان این مراحل، متخصص شنوایی شناسی در مورد وضعیت شنوایی شما، گزارش خواهند داد و درصورت لزوم به متخصصین محترم گوش و حلق و بینی معرفی خواهید شد.

دپارتمان شنوایی شناسی بزرگسالان انستیتو ادیولوژی آریانا از جامع‌ترین مراکز شنوایی شناسی در کشور است که تمامی ارزیابی‌های عمومی و تخصصی شنوایی را با مجموعه‌ای از بهترین تجهیزات کامپیوتری به انجام می‌رساند . شما می‌توانید با تماس با ما درخواست پذیرش نموده و با حضور در مرکز ما ارزیابی‌های جامع شنوایی را انجام داده و از وضعیت شنوایی خود مطلع شوید. در صورت شناسایی هر گونه آسیب شنوایی، راهکارهای متناسب با آن به شما ارائه خواهد شد.