میرنژیت تاولی

التهاب تاولی پرده ی گوش یا میرنژیت تاولیMyringitis) (Bullious نوعی عفونت گوش است که در آن تاول های کوچک و پر از مایع روی پرده ی گوش شما تشکیل می شود. این تاول ها معمولا باعث ایجاد درد شدید در گوش شما می شوند. این تاول ها

توسط همان باکتری ها و ویروس هایی تشکیل می شود که منجر به سایر عفونت های گوش می شوند. با این حال میرنژیت تاولی مانند بعضی از عفونت های گوش باعث تجمع مایع پشت پرده گوش شما نمی شود. در صورت اقدام به درمان این تاول ها ظرف چند روز می تواند از بین برود.

نشانه ها
علائم میرنژیت تاولی مانند سایر عفونت های گوش است. ممکن است شما در دوره ی ابتلا به این بیماری علائمی مثل علائم زیر را تجربه کنید:
• درد شدید: درد به طور ناگهانی شروع می شود و 24 تا 48 ساعت به طول می انجامد.
• افت شنوایی در گوش آسیب دیده: ممکن است شما بعد از ابتلا به این بیماری احساس ضعف در شنوایی خود داشته باشید و از این شکایت داشته باشید که در شنیدن صدای اطرافیان مشکل دارید. این ضعف در شنوایی پس از درمان عفونت از بین خواهد رفت و شما پس از بهبودی احساس خواهید کرد که شنوایی شما به همان سطح قبلی از بیماری بازگشته است.
• تخلیه مایعات از گوش: این اتفاق تنها در صورت ترکیدن و پاره شدن یکی یا چند تا از تاول ها اتفاق می افتد. برخلاف انواع دیگر عفونت های گوش میانی، میرنژیت تاولی باعث ایجاد مایعات و چرک در گوش میانی شما نمی شود. اما این نکته مهم است که ممکن است به طور همزمان هم به میرنژیت تاولی و هم به یکی از انواع چرکی عفونت ها مبتلا شوید.
• احساس پری در گوش: که شاید حس کنید چیزی گوش شما را پر کرده و مانع از شنیدن شما می شود.
• تحریک پذیری و حساسیت بالا: اگر شما یا کودکتان به میرنژیت تاولی مبتلا شوید ممکن است در صورت لمس کردن و تماس با گوش احساس درد زیادی کنید همچنین کودکان خردسال تر و کم سن تر ممکن است به خاطر درد زیاد گوش خود را بکشند، تب کنند و بیقرار شده، زیاد گریه کنند و کم بخوابند. این ها می تواند نشانه های وجود میرنژیت تاولی در شما یا کودکتان باشد.

علل و دلایل
میرنژیت تاولی توسط باکتری یا ویروس ایجاد می شود. این باکتری ها و ویروس ها همان هایی هستند که باعث انواع دیگر عفونت های گوش و یا شرایطی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی می شوند. استرپتوکوکوس پنومونیا که نوعی باکتری است و ایجاد گلو درد در افراد می کند یکی از ایجاد کننده های شایع میرنژیت تاولی می باشد.
میرنژیت تاولی می تواند منجر به ایجاد کم شنوایی در شما شود اما این علامت و سایر عوارض میرنژیت پس از درمان موثر به طور کلی از بین می روند. در موارد نادر اگر میرنژیت تاولی به طور موثر درمان نشود باکتری ها یا ویروس هایی که باعث ایجاد آن شده اند در بافت های اطراف گوش و یا در گوش میانی پخش می شوند و باعث آلودگی و بروز عفونت در گوش میانی یا بافت های مجاور گوش می شوند و اگر شیوع عفونت درمان نشود می تواند به کم شنوایی منجر شود.
میرنژیت تاولی در چه افرادی شایع است؟
میرنژیت تاولی در افرادی که قبلا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی داشته اند شایع تر است. پس اگر قبلا به بیماری هایی مثل آنفولانزا یا سرما خوردگی شدید مبتلا بودید باید بیشتر مواظب سلامت دستگاه شنوایی خود باشید. دلیل این امر این است که این عفونت ها می توانند لوله ی استاش شما را تحریک کرده و یا در عملکرد آن اختلالی بوجود بیاورند که در اثر این امر لوله استاش قادر نیست به طور موثر مایعات موجود در گوش میانی شما را تخلیه کند. حال ممکن است این مایعات به باکتری یا ویروس الوده شوند و عفونت های گوش را منجر شوند. همچنین اگر تا به حال به عفونت های گوش میانی مبتلا شده اید امکان ابتلا به میرنژیت تاولی در شما بالا است. لازم به ذکر است مثل سایر عفونت های گوش، احتمال ابتلا کودکان به میرنژیت بیشتر از بزرگسالان است.

در صورت وجود درد در گوش باید ابتدا به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه نمود. پزشک متخصص گوش پس از معاینه با اتوسکوپ و دیدن وضعیت پرده ی گوش، شما را جهت بررسی شنوایی به کلینیک شنوایی شناسی ارجاع می دهد.
متخصص شنوایی شناسی ابتدا درباره تاریخچه ی پزشکی شما سوال خواهد کرد تا ببیند قبلا به چه بیماری هایی مبتلا شده اید و سابقه عفونت هایی که تا به حال شما را مبتلا کرده اند و همچنین مدت زمان ابتلا به آنها را از شما خواهد پرسید. متخصص شنوایی شناسی از وسیله ای به نام اتوسکوپ یا ویدئو اتوسکوپ استفاده می کند تا به کمک آن داخل گوش شما را ببیند و در صورت وجود التهاب یا تاول بر روی پرده ی گوش آن را تشخیص دهد. اگر مبتلا به میرنژیت تاولی باشید شنوایی شناس قادر است تا ضایعاتی که روی پرده ی گوش شما تشکیل شده است را تشخیص دهد. همچنین قادر است تا با استفاده از تست های سنجش شنوایی بروز هرگونه کاهش شنوایی در شما را تشخیص دهد. این آزمایش ها شامل ادیومتری و تمپانومتری هستند . نتایج آزمایش های شنوایی شما توسط متخصص شنوایی شناسی آماده و تحویل شما می شود تا به پزشک خود ارائه دهید.
درمان میرنژیت تاولی معمولا شامل دارو های ضد درد و آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر چه ویروس ها نیز می توانند باعث بروز میرنژیت شود اما باز هم انتی بیوتیک ها تجویز می شوند و این امر به دلیل تشخیص افتراقی عامل ویروسی یا باکتریایی است. اگر دارو های ضد درد، در تسکین درد شما کمک کننده نبود، پزشک ممکن است با وسیله ی مخصوصی تاول های بوجود آمده روی پرده ی گوش شما را باز کند و اجازه دهد که مایعات آن تخلیه شود. این کار به بهبود عفونت کمکی نمی کند بلکه فقط درد شما را کاهش می دهد.

چه کنیم تا به میرنژیت تاولی مبتلا نشویم؟
میرنژیت تاولی ناشی از همین باکتری ها و ویروس هایی است که باعث عفونت های تنفسی، سرماخوردگی و سایر عفونت های گوش می شوند. میرنژیت به خودی خود مسری نیست اما ویروس ها و باکتری های عامل آن ممکن است توسط فرد بیمار به شما منتقل شوند. بهترین راه برای پیشگیری از میرنژیت تاولی انجام اقدامات برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی یا سایر عفونت ها می باشد.