باتری سمعک

سمعک ها دستگاه های الکترونیکی هستند که برای روشن شدن و عملکرد خود نیاز به جریان الکتریکی دارند که این جریان توسط باتری خاص سمعک تامین می شود. ولتاژ استاندارد این باتری ها 45/1 ولت است که این ولتاژ ویژه ی سمعک بوده و همین دلیل به

هیچ وجه نباید از باتری هایی که سایز مشابه دارند و یا باتری ساعت برای سمعک ها استفاده کرد. باتری های سمعک از قبل تا کنون با تکنولوژی های اکسید نقره (Silver Oxide)، جیوه ای(Mercury)  و روی-هوا(Zinc-Air)  ساخته شده اند. باتری های اکسید نقره به علت گرانی مواد اولیه و باتری های جیوه ای به علت آلودگی شدید محیط زیست و خطرات جانی ناشی از مصرف جیوه از رده خارج شده اند و تنها باتری روی-هوا در حال حاضر تولید می شود.

باتری های روی-هوا (Zinc-Air) به صورت نیمه شارژ بسته بندی می شوند. بدین صورت که تکنولوژی این باتری ها به گونه ایست که در تولید آن ها سطح + باتری داری سوراخ هایی است که با برچسب پوشانده شده اند. باتری در این حالت نیمه شارژ است و زمانی که برچسب کنده شود و حدود 2 دقیقه باتری در معرض هوا قرار بگیرد، شارژ شده به ولتاژ نهایی رسیده و آماده استفاده می شود.
باتری های سمعک در حال حاضر در 5 سایز ساخته می شوند و در انواع سمعک ها بکار می روند.

برای سهولت در خرید این 5 سایز با رنگ های مختلف کد گذاری شده اند و برچسب هایی روی آن ها چسبانیده شده است:
– باتری سایز 675 با برچسب رنگ آبی مشخص می شود و بزرگ ترین سایز باتری سمعک است و در انواع سمعک پشت گوشی (BTE) سوپر پاور و در برخی انواع سمعک های رسیور داخل مجرای (RIC) سوپر پاور استفاده می شود. بسته به میزان افت شنوایی و مقدار جریانی که سمعک برای تقویت و پردازش صدا استفاده می کند و قابلیت ها و امکانات سمعک (وایرلس بودن، استفاده از وسایل جانبی مثل ALD ها و …) در صورت استفاده حدود 16 ساعت در روز، معمولا بین 9 تا 20 روز کارایی دارد.
– باتری سایز 13 با برچسب رنگ نارنجی مشخص می شود و در انواع سمعک های پشت گوشی (BTE) و رسیور داخل مجرا (RIC) و داخل گوشی سایز داخل صدفه(ITE) استفاده می شود و بسته به میزان افت شنوایی و مقدار جریانی که سمعک برای تقویت و پردازش صدا استفاده می کند و قابلیت ها و امکانات سمعک (وایرلس بودن، استفاده از وسایل جانبی مثل ALD ها و …) در صورت استفاده حدود 16 ساعت در روز، معمولا بین 6 تا 14 روز کارایی دارد.
– باتری سایز 312 با برچسب رنگ قهوه ای مشخص می شود و در انواع سمعک های پشت گوشی (BTE) و رسیور داخل مجرا (RIC) و داخل گوشی سایز داخل صدفه (ITE) و داخل گوشی سایز کانال(ITC) استفاده می شود و بسته به میزان افت شنوایی و مقدار جریانی که سمعک برای تقویت و پردازش صدا استفاده می کند و قابلیت ها و امکانات سمعک (وایرلس بودن، استفاده از وسایل جانبی مثل ALD ها و …) در صورت استفاده حدود 16 ساعت در روز، معمولا بین 5 تا 9 روز کارایی دارد.
– باتری سایز 10 با برچسب رنگ زرد مشخص می شود و در سمعک های رسیور داخل مجرا (RIC) و داخل گوشی سایز نامریی(CIC) و نامریی عمقی(IIC) استفاده می شود و بسته به میزان افت شنوایی و مقدار جریانی که سمعک برای تقویت و پردازش صدا استفاده می کند و قابلیت ها و امکانات سمعک (وایرلس بودن، استفاده از وسایل جانبی مثل ALD ها و …) در صورت استفاده حدود 16 ساعت در روز، معمولا بین 3 تا 7 روز کارایی دارد.
– باتری سایز 5 با برچسب رنگ قرمز مشخص می شود و در تعداد محدود تولید می شود که در سمعک های داخل گوشی نامریی(CIC) و نامریی عمقی (IIC) مصرف دارد ولی به علت ظرفیت کم و خالی شدن سریع (حدود 2 روز و کمتر) استفاده چندانی ندارد و در ایران هم سالهاست که عرضه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp