سمعک در نوجوانان

✅ ملاحظات تجویز سمعک در نوجوانان (۱۳ تا ۱۸ سالگی) (Teenagers)

◀️ در سن ۱۳ تا ۱۸ سالگی با توجه به موقعیت آموزشی و همچنین شکل گیری سبک زندگی و بلوغ رشدی و عاطفی، چند مسئله باید مورد اهمیت قرار گیرد:
■ باید در نظر بگیریم که توانخواه ما در این سن در مدرسه با دروسی مواجه می شود که پیچیده تر شده اند. زبان دوم و گاهی سوم در حال تدریس است و در صورتی که شنوایی خوبی برای او تامین نشود دچار افت تحصیلی خواهد شد. افت تحصیلی در این سن تبعات روانی زیادی بدنبال خواهد داشت. لذا با تجویز سمعک های پیشرفته هوشمند وایرلس رده بالا و استفاده از وسایل کمک شنوایی (ALD) مانند ریموت میکروفون ها، باید شنوایی را با بالاترین کیفیت و دقیق ترین جزئیات شنیداری تامین کرد.
■ در صورتی که توان خواه در سبک زندگی خود به ورزش علاقه مند است، مقاومت سمعک ها به آب و عرق و IP68 بودن آن ها هنگام تجویز مدنظر باشد و در صورتی که علاقه زیادی به موزیک و مدیا دارد، وایرلس بودن سمعک ها و تجویز استریمر حتما مد نظر قرار گیرد.
■ در زمان بلوغ، حساسیت زیادی برای پیدا نبودن سمعک ها در دختران و پسران ایجاد می شود.با توجه به رشد مجرای گوش، در صورت امکان سمعک های IIC و CIC در اولویت تجویز باشند. اگر امکان تجویز سمعک های فوق نبود، سمعک های RIC می توانند گزینه دوم تجویز باشند.
■برای تجویز موفق در نوجوانان آزمایش های زیر باید حتما انجام شده باشند:
1- آزمایش ادیومتری کامل به همراه آزمایش گفتار در نویز برای بررسی احتمال وجود اختلالات پردازش شنیداری
2- آزمایش های ارزیابی گوش میانی شامل تمپانومتری و رفلکس اکوستیک
3. آزمایش TEOAE و DPOAE به روش کلینیکال
■ مجرای گوش در این سن خصوصا در اواخر نوجوانی به خوبی گشاد شده است و امکان استفاده از سمعک های نامرئی فراهم شده است.
■ استفاده از سمعک های پیشرفته هوشمند وایرلس با پهنای باند تقویت وسیع (تا 12 کیلوهرتز) و استفاده از وسایل کمک شنیداری (ALD) مثل ریموت میکروفون ها ضمن بهره مندی نوجوان از شنوایی کامل تر، مناطق درکی بیشتری را در مغز او فعال نگه می دارد و کیفیت دریافت محتوای آموزشی را برای او فراهم تر و تلاش برای شنیدن و درک را در محیط مدرسه و خصوصا دروس پرچالش تر (مانند زبان انگلیسی و عربی) کمتر خواهد کرد. نتایج پیشرفت تحصیلی با استفاده از سمعک های پرمیوم وایرلس به همراه ALD در بیماران و توانخواهان در این سنین شگفت آور خواهد بود.


■ با استفاده از تجویز سیستم استریمر تلویزیون می توان سیگنال صوتی تلویزیون را با وضوح بسیار بیشتری در کاربران نوجوان سمعک های وایرلس فراهم کرد.

■ آزمایش های شنوایی مطرح شده در پست قبلی باید حداقل هر سال یک بار تکرار شوند.اگر تغییری در نتایج آزمایش ها مشاهده شد، هر ۶ ماه یک بار آزمایش های شنوایی تکرار شوند.
■ اگر در آستانه های شنوایی بیمار تغییری مشاهده شد، تنظیم مجدد سمعک ها به وسیله دستگاه REM و آنالیز مجدد سمعک ها به وسیله دستگاه HIT تکرار شود.
■ اگر آستانه های شنوایی بیمار ثابت باشد، هر ۶ ماه یک بار آنالیز خروجی سمعک ها به وسیله دستگاه HIT انجام شود و در صورت مشاهده ی کاهش یا ایراد در تقویت سمعک ها، آن ها جهت بررسی و رفع عیب به شرکت وارد کننده سمعک ارجاع شوند.


■ در صورتی که پیشرفت بیمار در محیط مدرسه مناسب نبود یا در منزل صدای تلویزیون را بلند می کند، بهتر است که جهت بررسی وضعیت شنوایی و سمعک ها مورد بررسی قرار گیرد.
■ زمانی بیمار در تحصیل و روابط اجتماعی و عاطفی خود موفق خواهد بود که موارد فوق به دقت و به طور سختگیرانه رعایت شوند.

◀️ والدین نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله ای که تازه برای کودک خود سمعک تهیه کرده اند لازم است:
1. به فرزند خود بیاموزند که برای رطوبت گیری و افزایش دوام سمعک ها، آن ها را موقع خواب داخل باکس محتوی قرص رطوبت گیر بگذارند. اگر فرزند شما دارای فعالیت بدنی زیادی است و تعریق زیادی می کند، بهتر است به جای قرص رطوبت گیر از دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید.این دستگاه ها را از متخصصین شنوایی شناس و در کلینیک های شنوایی شناسی می توانید تهیه کنید.
2. تمیز کردن و ضدعفونی کردن سمعک ها و قالب ها و چک کردن میزان باتری را کم کم می توانید به فرزند خود آموزش دهید. ولی آزمایش سلامت صدای سمعک توسط استتوسکوپ را خودتان انجام دهید.
3. لازم نیست در شروع استفاده از سمعک ها، فرزندتان در تمام زمان بیداری از سمعک استفاده کند، بلکه می توانید کم کم او را به سمعک عادت دهید و از حدود 5 ساعت در روز شروع کنید و طی یک ماه پس از عادت کردن، در مدت زمان بیداری از سمعک ها استفاده کند.

4. همزمان با رشد فرزند شما، گوش ها بزرگتر شده و قالب ها در گوش او شل خواهد شد. در صورت لزوم قالب ها را تعویض نمائید.
5. اگر فرزند شما دچار نقص در تکلم می باشد حتما به گفتار درمان مورد اعتماد مراجعه نمائید.
6. اگر برای فرزندتان سمعک وایرلس تهیه نموده اید و دستگاه های استریمر موبایل، میکروفون وایرلس و استریمر تلویزیون تهیه نموده اید، نحوه استفاده از آنها را کاملا به فرزندتان آموزش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp