سمعک اُتیکن Oticon

سمعک Oticon برند پرچمدار و اصلی هولدینگ Demant A/S سازنده ی سمعک و تجهیزات شنوایی شناسی و مستقر در دانمارک است.  هولدینگ Demant در حال حاضر دومین تولید کننده ی سمعک دنیا است. اتیکن در سال 1904 توسط Hans Demant تاسیس شد که همسرش از کاهش شنوایی رنج می برد. از سابقه ی طولانی آن در فناوری سمعک، تا جایی که امروز هستند، چنین تفکر و رویکرد حرفه ای وجود داشته است:

1- کنجکاوی و نگرشی باز به تجارب جدید:

اتیکن به طور مداوم به تجزیه و تحلیل رویکردهای فناورانه ی جدید برای گام‌های مهم در زمینه ی مراقبت‌های شنوایی می‌پردازد. این برند پیشرو  برای دسترسی به ایده‌های جدید بر تعامل نزدیک خود با بیش از 13/000 کاربر سمعک و همکاری با متخصصان شنوایی سراسر دنیا تکیه می‌کند تا راه‌حل‌های شنوایی را ایجاد کند که به نیازهای فردی کاربران پاسخ دهد.

2- فلسفه منحصر به فرد: BrainHearing™:

گروه دمانت تصمیم گرفت به مشکلات افت شنوایی به روش جدیدی نگریسته و به نتیجه رسید که برای اتیکن، همه چیز با مغز شروع می‌شود. گوش انسان صدا را درک می‌کند و مغز است که به این صداها معنا می‌بخشد. با درک اینکه چگونه مغز صداها را تفسیر می‌کند، تیم تحقیقاتی Oticon می‌تواند بهتر به افراد کمک کند تا سمعک مناسب‌تری برای خود انتخاب کنند. با این فلسفه به نام BrainHearing™، تیم علمی این برند توانسته است درک کند چگونه از مغز در مقابل مخاطرات مختلف مرتبط با افت شنوایی، از جمله کاهش عملکرد شناختی مغز، محافظت کند.

3- مرکز تحقیقات برای نوآوری فناورانه:

این فلسفه از طریق تحقیقات علمی پیشرفته ی انجام شده در مرکز تحقیقات Eriksholm  به عمل می‌آید. دانشمندان این مرکز تحقیقات، که در بین برترین متخصصان شنوایی جهان قرار دارند، به طور منظم کشف‌هایی را انجام می‌دهند تا به توسعه ی فناوری‌های شنوایی آینده کمک کنند.

4- پایبندی بی‌پایان به کاربران:

توسعه‌دهندگان این برند دست به هر کاری می‌زنند تا زندگی را برای افراد دارای افت شنوایی از لحظه شناسایی آن تا فرآیند توانبخشی آسان‌تر کنند. بنابراین، افراد کم شنوا در مرکز توجه تخصصی اتیکن قرار دارند و هدف آنها این است که با درک نیازها و چالش‌های افراد مبتلا به افت شنوایی، بهترین سمعک‌های جهان را توسعه دهند.

5- تعهد اتیکن به متخصصان شنوایی:

اتیکن ارزش تجربه و حرفه‌ای بودن متخصصان شنوایی را ستوده و تأکید دارد که در انتخاب سمعک، باید با یک متخصص حرفه‌ای که نیازهای منحصر به فرد افراد مبتلا به افت شنوایی را درک می‌کند، مشورت کنید. به همین دلیل، سمعک‌های اتیکن تنها در دست متخصصان شنوایی ارزش کاربردی پیدا می‌کنند. این اعتمادسازی از سوی اتیکن، از طریق پشتیبانی کاملی که به همکاران شنوایی شناس ارائه می‌دهد، از جمله آموزش های کامل و مبسوط محصولات پیشرفته و پشتیبانی های کامل علمی و تجربی امکان پذیر می شود.

انستیتو ادیولوژی افتخار این را دارد که طی عمر 25 ساله ی خود، به عنوان یکی از مراکز تخصصی شنوایی شناسی، همواره محصولات به روز کمپانی اتیکن را با بالاترین گارانتی و خدمات پس از تجویز در اختیار مراجعین خود قرار داده است.

در این مقاله محصولات کمک شنوایی اتیکن را توضیح داده و تشریح می کنیم.

اَشکال سمعک های اتیکن

محصولات اتیکن در رنج متنوعی از محصولات داخل گوشی نامرئی تا پشت گوشی های بزرگ تولید و به بازار عرضه می شوند که در مورد آنها توضیح خواهیم داد:

 

1- سمعک های پشت گوشی کلاسیک (BTE) (Behind The Ear) اتیکن

در این سمعک ها تمامی قسمت های سمعک داخل پوسته ای از جنس پلاستیک و در پشت گوش مراجعه کننده قرار می گیرند و صدا از طریق لوله ای باریک به داخل مجرای گوش منقل می شود.

  • سطوح قدرت سمعک های پشت گوشی اتیکن:

 سمعک های پشت گوشی اتیکن برای تطبیق با افت شنوایی مراجعه کنندگان، در سطوح قدرتی مختلف تولید می شوند:

1- BTE با قابلیت پوشش تا 85 دسی بل افت شنوایی که از باتری سایز 13 استفاده می کند و در تولیدات جدید اتیکن با ظاهری کوچک تر با نام Mini BTE  عرضه می شود و از باتری 312 استفاده می کند. این مدل از سمعک ها دارای میکروفن جهت دار بوده، کلید قابل برنامه ریزی برای تغییر برنامه یا ولوم کنترل را دارد و دارای مدار بلوتوث برای ارتباط با موبایل و تلویزیون و میکروفن وایرلس هم می باشد. به علت دارا بودن مدار تله کویل، امکان دریافت صدای تلفن به صورت القایی را نیز دارا می باشد. این سمعک ها امکان استفاده از ریموت کنترل و اَپ اتیکن برای تغییر صدا و برنامه ی شنیداری را هم دارند.
نوع شارژی مدل MINI BTE هم در مجموعه سمعک های پشت گوشی اتیکن وجود دارند که به اختصار MINI BTE R خوانده می شوند که حرف R نشانه ی Rechargeable (شارژی) بودن سمعک است و تا 85 دسی بل افت شنوایی قابل تجویز هستند و امکانات مشابهی با مدل MINI BTE دارند.

2- PP BTE (Power Plus) که از باتری 13 استفاده می کند و قابلیت پوشش تا 105 دسی بل افت شنوایی را دارد. این مدل از سمعک ها دارای میکروفن جهت دار بوده، کلید قابل برنامه ریزی برای تغییر برنامه یا ولوم کنترل را دارد و دارای مدار بلوتوث برای ارتباط با موبایل و تلویزیون و میکروفن وایرلس هم می باشد. به علت دارا بودن مدار تله کویل امکان دریافت صدای تلفن به صورت القایی را نیز دارا می باشد. این سمعک ها امکان استفاده از ریموت کنترل و اَپ اتیکن برای تغییر صدا و برنامه ی شنیداری را هم دارند. این سطح قدرتی از سمعک ها نوع شارژی ندارد.

3- SP (Super Power) که با باتری 13 کار می کند و قابلیت پوشش تا 110 دسی بل افت شنوایی را دارد. بهره مندی از میکروفن جهت دار، مدار القایی تلفن (تله کویل)، مدار بلوتوث جهت ارتباط با موبایل و تلویزیون و میکروفن وایرلس، دارا بودن کلید برای تغییر برنامه و ولوم صدا، امکان استفاده از ریموت و اپ اتیکن از مشخصات این مدل از سمعک های اتیکن است. مدلی از این سمعک ها برای نوزادان و شیر خواران کودکان با ظاهری مشابه و کیفیت شنوایی و امکانات پردازشی خاص جهت استفاده این طیف سنی به نام BTE PLAY SP تولید شده است. این سطح قدرتی از سمعک ها نوع شارژی ندارد.

4- UP (Ultra Power) که قوی ترین و بزرگترین  سمعک تولید شده ی شرکت اتیکن است و با باتری 675 کار می کند و قابلیت پوشش تا 120 دسی بل افت شنوایی را دارد. بهره مندی از میکروفن جهت دار، مدار القایی تلفن (تله کویل)، مدار بلوتوث جهت ارتباط با موبایل و تلویزیون و میکروفن وایرلس، دارا بودن کلید برای تغییر برنامه و ولوم صدا، امکان استفاده از ریموت و اَپ اتیکن، از مشخصات این مدل از سمعک های اتیکن است. مدلی از این سمعک ها برای نوزادان و شیر خواران کودکان با ظاهری مشابه و کیفیت شنوایی و امکانات پردازشی خاص جهت استفاده این طیف سنی به نام BTE PLAY UP تولید شده است. این سطح قدرتی از سمعک ها نوع شارژی ندارد.

  • سطوح عملکردی (هوشمندی) سمعک های پشت گوشی

سمعک های پشت گوشی کلاسیک (BTE) تولید شده در کمپانی اتیکن  از سال 2016 تاکنون در 5 سطح زیر قابل طبقه بندی هستند:

1- Basic (پایه) که با وجود دارا بودن 48 کانال پردازشی و پهنای باند تقویت8000 هرتز ، حداقل مدارات و امکانات پردازشی را دارا می باشد و بیشتر برای مراجعین میانسال و سالمند که افت شنوایی آنها همراه با کاهش درک گفتار نیست، بازنشسته و در منزل هستند و در محیط های شلوغ تردد ندارند تجویز می شود. RUBY 2، ZIRCON 2  و XCEED 3 محصولات موجود در این رده هستند.

2- Economic (اقتصادی) که دارای 48 کانال پردازشی بوده، پهنای باند تقویت تا 8000 هرتز دارد و مدارات کاملتری برای پردازش گفتار را دارا می باشد و قیمت آن کمی بالاتر از مدل Basic است. RUBY 1 و ZIRCON 1 در این گروه از محصولات رده بندی می شوند.
3- Mid-Range (میان رده) که دارای امکانات پردازشی متوسط و عملکردی متوسط در محیط پر سر و صداست و از 48 کانال پردازشی بهره مند می باشد. پهنای باند تقویت این مدل هم 8000 هرتز است. OPN S 3، MORE 3، REAL 3 وXCEED 3  محصولات این رده از سمعک های اتیکن هستند.

4- Advanced (پیشرفته) که با بهره مندی از 48 کانال پردازشی و عملکردی خوب در محیط های پر سرو صدا، گزینه ای مطلوب برای مراجعینی است که خواهان خوب شنیدن در محیط های ساکت و راحتی شنیداری در محیط های پر سرو صدا هستند. آپشن های خوب این سمعک ها، آنها را تبدیل به سمعک هایی پر طرفدار برای مراجعین کم شنوا نموده است. OPN S 2، MORE 2 و REAL 2 محصولات این رده از سمعک ها هستند که پرفروش و باکیفیت هستند.

5- Premium (فراهوشمند) که با بهره مندی از 64 کانال پردازشی و پهنای باند فوق العاده ی 10 هزار هرتزی و کاملترین مجموعه ی آپشن ها و مدارات پردازشگر گفتار و سرکوب نویز محیطی، بهترین گزینه برای کسانی است که حداکثر وضوح گفتار را در همه ی محیط ها نیاز دارند. پهنای باند 10 هزار هرتزی این رده از محصولات موجب فعالیت بخش بزرگتری از حلزون، عصب شنوایی و قشر پردازشی مغز شده و به حفظ باقیمانده ی شنوایی و کاهش سرعت پیشرفت کم شنوایی کمک می کند. اگر چه استفاده از این رده محصولات در شیر خواران، کودکان و مراجعین در سن آموزش و نیز مدیران و افراد دارای مشاغل حساس توصیه بسیار شده است، می توان آنها را در تمامی سنین و همه ی انواع کم شنوایی ها تجویز کرد و تجربه نشان داده است که موجب نهایت رضایتمندی از عملکرد سمعک و کاهش رفت و آمد مراجعین به مراکز تجویز سمعک برای تنظیم های دوره ای خواهد شد. OPN S 1،  MORE 1، REAL 1 و XCEED 1 محصولات این رده از سمعک های اتیکن هستند. (البته XCEED1 دارای 48 کانال می باشد).

مدل های موجود سمعک های پشت گوشی کلاسیک (BTE) اتیکن شامل مدل های RUBY، OPN-S، ZIRCON، MORE، REAL و XCEED می باشد که همگی وایرلس بوده، قابلیت استفاده از ریموت کنترل و اَپ اختصاصی اتیکن برای تنظیم صدای سمعک (Oticon APP و Oticon Companion) را دارا هستند. در سمعک های MORE و REAL امکان اتصال سمعک به برخی گوشی های موبایل اندرویدی هم فراهم شده است. همگی این سمعک ها قابلیت اتصال به سیستم بلوتوثی تلویزیون برای تامین حداکثر وضوح شنیداری را دارند. همچنین قابلیت استفاده از میکروفن وایرلس را نیز دارا هستند.

 سمعک های پشت گوشی کلاسیک با قالب های سخت یا نرم تجویز می شوند و در صورت لزوم و بنابه وضعیت شنوایی، قطر مجرای گوش و الگوی کم شنوایی، می توان با بکارگیری تیوب های نازک Thin Tube و دامی اُپن به صورت تجویزِ باز، هم استفاده شوند.

2- سمعک های پشت گوشی مخفی یا MINI RITE اتیکن

این سمعک ها از نوع رسیور داخل مجرا هستند و کلمه ی RITE مخفف Reciever In The Ear می باشد که قدرت رسیور آن ها براساس نوار گوش بیمار انتخاب می شود و 4 قدرت 60، 85، 100 و 105 را دارا می باشند. سمعک های Mini RITE دارای 3 نوع MINI RITE  (MR) یعنی فاقد تله کویل و MINI RITE T (MRT) دارای تله کویل و MINI RITE R (MRR) دارای تله کویل ولی شارژی هستند.

 

سمعک های MINIRITE و MINIRITE T از باتری 312 استفاده می کنند و MINIRITE R دارای باتری شارژی قابل تعویض است.

– سطوح عملکردی (هوشمندی) سمعک های پشت گوشی مخفی MINIRITE اتیکن

مدل های موجود سمعک های پشت گوشی مخفی تولید شده در کمپانی اتیکن از سال 2016 تاکنون در 5 سطح زیر قابل طبقه بندی هستند:

1- Basic (پایه) که با وجود دارا بودن 48 کانال پردازشی و پهنای باند تقویت8000 هرتز، حداقل مدارات و امکانات پردازشی را دارا می باشد و بیشتر برای مراجعین میانسال و سالمند که افت شنوایی آنها همراه با کاهش درک گفتار نیست و در محیط های شلوغ تردد ندارند تجویز می شود. RUBY 2 و  ZIRCON 2 محصولات موجود در این رده می باشند.

2- Economic (اقتصادی) که دارای 48 کانال پردازشی بوده، پهنای باند تقویت تا 8000 هرتز دارد و مدارات کاملتری برای پردازش گفتار را دارا می باشد و قیمت آن کمی بالاتر از مدل Basic است. RUBY 1 و ZIRCON 1 در این گروه از محصولات رده بندی می شود.
3- Mid-Range (میان رده) که دارای امکانات پردازشی متوسط و عملکردی متوسط در محیط پر سر و صداست و از 48 کانال پردازشی بهره مند می باشد. پهنای باند تقویت این مدل هم 8000 هرتز است.  MORE 3و REAL 3  محصولات این رده از سمعک های اتیکن هستند.

4- Advanced (پیشرفته) که با بهره مندی از 48 کانال پردازشی و عملکردی خوب در محیط های پر سرو صدا گزینه ای مطلوب برای مراجعینی است که خواهان خوب شنیدن در محیط های ساکت و راحتی شنیداری در محیط های پر سرو صدا هستند. آپشن های خوب این سمعک ها، آنها را تبدیل به سمعک هایی پر طرفدار برای مراجعین کم شنوا نموده است. MORE 2 و REAL 2 محصولات این رده از سمعک ها هستند که پرفروش و باکیفیت هستند.

5- Premium (فراهوشمند) که با بهره مندی از 64 کانال پردزاشی و پهنای باند فوق العاده ی 10 هزار هرتزی و کاملترین مجموعه ی آپشن ها و مدارات پردازشگر گفتار و سرکوب نویز محیطی، بهترین گزینه برای کسانی است که حداکثر وضوح گفتار را در همه ی محیط ها نیاز دارند. پهنای باند 10 هزار هرتزی این رده از محصولات موجب فعالیت بخش بزرگتری از حلزون، عصب شنوایی و قشر پردازشی مغز شده و به حفظ باقیمانده ی شنوایی و کاهش سرعت پیشرفت کم شنوایی کمک می کند. اگر چه استفاده از این رده محصولات در کودکان و مراجعین در سن آموزش و نیز مدیران و افراد دارای مشاغل حساس توصیه بسیار شده است، می توان آنها را در تمامی سنین و همه ی انواع کم شنوایی ها تجویز کرد و تجربه نشان داده است که موجب نهایت رضایتمندی از عملکرد سمعک و کاهش رفت و آمد مراجعین به مراکز تجویز سمعک برای تنظیم های دوره ای خواهد شد. MORE 1 و REAL 1 محصولات این رده از سمعک های اتیکن هستند.

مدل های موجود سمعک های پشت گوشی  مخفی (MINIRITE) اتیکن شامل مدل های Ruby، Zircon، More و Real می باشد که همگی وایرلس بوده، قابلیت استفاده از ریموت کنترل و اَپ اختصاصی اتیکن برای تنظیم صدای سمعک (Oticon APP و Oticon Companion) را دارا هستند.

 سمعک های پشت گوشی مخفی بنابه وضعیت شنوایی، قطر مجرای گوش و الگوی کم شنوایی با قالب یا دامی تجویز می شوند. این سمعک ها مجهز به بلوتوث بوده و به همه گوشی های موبایل آیفون (از سری 9 به بالا) وصل می شوند و حالت هندزفری پیدا می کنند. امکان استفاده از ریموت کنترل (Remote Control 3.0) را دارند و به کمک دستگاه استریمر تلویزیونی

 (TV Adapter 3.0) می توانند  به تلویزیون وصل شوند و صدای تلویزیون را با کیفیت Dolby برای کاربر سمعک فراهم کند. همچنین امکان استفاده از ریموت کنترل در این سمعک ها وجود دارد.
در سمعک های MORE و REAL امکان اتصال سمعک به برخی گوشی های موبایل اندرویدی هم فراهم شده است.

 

3- سمعک های داخل گوشی اتیکن

اتیکن رنج کاملی از محصولات داخل گوشی سفارشی (Custom made) را تولید می کند که همگی دارای تکنولوژی هوشمند هستند و حسب سایز سمعک، دارای اشکال مختلف می باشند:

 

 

  • اشکال سمعک های داخل گوشی اتیکن:

1- IIC (Invisible In the Canal) کوچکترین سایز سمعک داخل گوشی اتیکن می باشد و از باتری 10 استفاده می کند. دارای دو سطح قدرتی 75 ( که تا 75 دسی بل افت شنوایی را پوشش می دهد) و  90 (که تا 90 دسی بل افت شنوایی را پوشش می هد) می باشد و در عمق مجرای گوش قرار می گیرد و حداقل دید را دارد. فاقد میکروفن دایرکشنال (جهت دار) است و امکانات بلوتوثی و وایرلس ندارد. مدار تله کویل (جهت ارتباط وایرلس با گوشی های تلفن ثابت به طور القایی) و قابلیت استفاده از ریموت کنترل هم در این مدل در دسترس نیست.

2- CIC (Completely In the Canal) که تماما داخل مجرای گوش قرار می گیرد و از زاویه ی کناری کمی دید دارد. از باتری 10 استفاده می کند. دارای دو سطح قدرتی 75 ( که تا 75 دسی بل افت شنوایی را پوشش می دهد) و 90 (که تا 90 دسی بل افت شنوایی را پوشش می هد) می باشد. شبیه سایز IIC، فاقد میکروفن دایرکشنال (جهت دار) است و امکانات بلوتوثی و وایرلس ندارد. مدار تله کویل (جهت ارتباط وایرلس با گوشی های تلفن ثابت به طور القایی) و قابلیت استفاده از ریموت کنترل هم در این مدل در دسترس نیست.

3- ITC (In The Canal) این سایز از سمعک های داخل گوشی اتیکن به علت استفاده از باتری بزرگتر (سایز 312) و میکروفن دایرکشنال (جهت دار) بزرگتر بوده و از زاویه ی کناری پیدا هستند. دارای 3 سطح قدرتی 75 ( که تا 75 دسی بل افت شنوایی را پوشش می دهد) ، 90 (که تا 90 دسی بل افت شنوایی را پوشش می هد) و 100(که تا افت شنوایی 100 دسی بلی را پوشش می دهد) می باشد. امکان نصب کلید تغییر برنامه، ولوم، و مدار تله کویل در این سایز مهیا می باشد. این سمعک ها قابلیت بلوتوث داشته و می توانند به گوشی های آیفون (9 و بالاتر) و برخی موبایل های اندرویدی جدید، ارتباط بلوتوثی داشته و صدای مکالمات یا محتوای موزیک و مدیای شبکه های اجتماعی به سمعک ها منتقل شود. همچنین امکان استفاده از ریموت میکروفن و استریمر تلویزیون هم در این سمعک ها وجود دارد.

4- ITE_ HS (In The Ear- Half Shell) با امکاناتی مشابه سمعک های ITC، سایزی بزرگتر دارد و در مجاری گوش تنگ تر توصیه می شود و قرار دادن و بیرون آوردن این سمعک ها داخل مجرای گوش (به علت بزرگتر بودن) آسان تر است.

5- ITE_FS (In The Ear_Full Shell) این سایز سمعک اتیکن نیز امکاناتی مشابه سایز ITC  دارد ولی تمامی گودی گوش (کونکا) را پر می کند. به علت ایستایی خوب این سمعک در مجرای گوش، در مراجعینی که امکان استفاده از سمعک پشت گوشی وجود ندارد و با حرکت فک، سمعک از گوش آنها خارج می شود، یکی از بهترین گزینه ها برای تجویز می باشد.

سمعک های OWN در رنگ بندی بژ، قهوه ای روشن، قهوه ای متوسط، قهوه ای تیره و مشکی تولید می شوند.

 

 

  • سطوح عملکردی سمعک های داخل گوشی اتیکن:

مدل های موجود سمعک های داخل گوشی اتیکن در حال حاضر شامل SIYA، OPN و OWN می باشند. که OWN محصول جدید ساخت سال 2023 و در پنج سطح عملکردی قابل دسترس می باشد:

1- OWN5  جزو سمعک های Basic (پایه) اتیکن و پایین رده ترین سمعک داخل گوشی 2023 اتیکن است که با وجود 48 کانال پردازشی، حداقل امکانات پردازشی را برخوردار می باشد. هم رده ی قبلی این سمعک، محصول Siya2 می باشد و پهنای باند تقویت آن 8 کیلوهرتز می باشد.

2- OWN4 سمعک گروه Economic (اقتصادی) اتیکن محسوب می شود که اگر چه امکانات پردازشی بهتری نسبت به مدل قبلی (OWN5) دارد، مناسب استفاده در محیط های شلوغ نمی باشد.  همرده ی قبلی آن، محصول Siya1 می باشد. این محصول 48 کاناله بوده و پهنای باند تقویت این محصول 8 کیلوهرتز می باشد.

3- OWN3 سمعک گروه Mid-Range (میان رده) اتیکن است که 48 کاناله بوده و همرده ی قبلی آن، محصول OPN3 می باشد. کارایی این سمعک در محیط نویزی متوسط می باشد و بیشتر مناسب محیط های ارام می باشد. پهنای باند تقویت این محصول 8 کیلوهرتز می باشد.

4- OWN2 سمعک گروه Advanced (پیشرفته) اتیکن است که با عملکردی خوب در محیط های پر سرو صدا، گزینه ای مطلوب برای مراجعین حساسی است که خواهان خوب شنیدن در محیط های ساکت و راحتی شنیداری در محیط های پر سرو صدا هستند. با بهره مندی از آپشن های پردازشی متعدد و سطح هوشمندی خوب، تمایل برای استفاده از این سمعک ها زیاد بوده و محصولاتی پرفروش هستند. این سمعک ها نیز 48 کاناله بوده و پهنای باند تقویت 8 کیلوهرتزی دارند و محصول همرده ی قبلی آن، OPN2 می باشد.

5- OWN1  در حال حاضر پیشرفته ترین و کامل ترین سمعک داخل گوشی تولید شده در جهان و بین تمامی مدل های سمعک های داخل گوشی است با 64 کانال پردازشی و 10 کیلوهرتز پهنای باند تقویت، جزو سمعک فراهوشمند (Premium) اتیکن بوده و سمعکی بی نظیر از نظر کیفیت صدا و پردازش در محیط های شلوغ می باشد. کاملترین مجموعه ی آپشن ها و مدارات پردازشگر گفتار و سرکوب نویز محیطی در این محصول بکار گرفته شده و بدین دلایل بهترین گزینه برای کسانی است که حداکثر وضوح گفتار را در همه ی محیط های شنیداری نیاز دارند. بدلیل پهنای باند 10 هزار هرتزی این رده از محصولات، فعالیت بخش بزرگتری از حلزون، عصب شنوایی و قشر پردازشی مغز ایجاد شده و به حفظ باقیمانده ی شنوایی و کاهش سرعت پیشرفت کم شنوایی کمک موثری می کند. اگر چه استفاده از این رده محصولات در مراجعین در سن آموزش و نیز مدیران و افراد دارای مشاغل حساس توصیه بسیار شده است، می توان آنها را در تمامی سنین و همه ی انواع کم شنوایی ها تجویز کرد که رضایتمندی کامل تر از عملکرد سمعک و کاهش رفت و آمد مراجعین به مراکز تجویز سمعک برای تنظیم های دوره ای را بدنبال خواهد داشت. معادل قبلی این سمعک، محصول OPN1 می باشد.

 

وسایل کمک شنیداری برند اتیکن دانمارک

 

1- Connect Clip یک رابط کاربری بلوتوثی برای ارتباط سمعک های وایرلس با موبایل های اندرویدی است که عملکرد ریموت کنترل و میکروفون وایرلس را هم دارا می باشد. البته برخی موبایل ها قابلیت ارتباط بلوتوثی با سمعک های گروه OWN، MORE، REAL و ZIRCON را دارد ولی از آنجایی که موبایل های اندوریدی با برخی سمعک های وایرلس اتیکن (مثل RUBY، XCEED، OPN و …) قابلیت ارتباط مستقیم را ندارند، به کمک این دستگاه می توان صدای مکالمات و محتوای صوتی موجود در موبایل را به سمعک منتقل کرد. برای استفاده، این دستگاه به کمک بند از گردن آویزان می شود و یا به کمک گیره به یقه ی لباس متصل می شود و به طور اتوماتیک در حین مکالمه یا شنیدن محتوای صوتی، صدای محیط برای کاربر سمعک کم خواهد شد تا راحت تر مکالمه کند یا پیام های صوتی و یا موزیک را گوش کند.

این دستگاه قابلیت ارتباط بلوتوثی با تبلت ها و لپ تاپ را هم دارد و می توان به کمک آن صدا را به سمعک ها منقل کرد.

همانطور که ذکر شد، این دستگاه قابلیت میکروفن وایرلس هم دارا می باشد. بدین صورت که این دستگاه را می توان روی کانتر استاد یا میز معلم قرار داد یا به یقه ی معلم یا استاد متصل کرد و در محیط آموزشی صدای معلم یا استاد را به طور مستقیم به سمعک منتقل کرد و در حین استفاده، صدای پیرامون را کاهش داد تا بهره وری آموزشی کاربر سمعک افزایش فوق العاده ای پیدا کند. استفاده از این دستگاه به همراه سمعک های وایرلس اتیکن را به دانش آموزان و دانشجویان جدا توصیه می کنیم.
در ضمن، حین استفاده از این دستگاه، می توان صدای سمعک ها را به کمک دکمه های موجود بر روی آن، کم و زیاد کرد. (عملکرد ریموت کنترل)

2- استریمر تلویزیون TV Adapter 3.0 این دستگاه دارای چند مدل ورودی صوتی است که از طریق کابل Optical یا ورودی Audio (فیش سفید + قرمز روتین پشت اکثر دستگاه های صوتی و تصویری) به انواع دستگاه های صوتی و تصویری مثل رسیور ماهواره، دستگاه سینمای خانگی، تلویزیون، لپ تاپ و … متصل می شود و صدای آن ها را به طور بلوتوثی به سمعک ها منتقل می کند و بنابر کاتالوگ دستگاه، کیفیت Dolby را برای شنیدن صدا برای کاربر سمعک فراهم می کند.

در حین شنیدن صدا به کمک این دستگاه، به طور اتوماتیک صدای پیرامون کم می شود تا کاربر سمعک بهترین تجربه ی شنیداری را داشته باشد.

جریان بلوتوث با استفاده از فرکانس 2.4 گیگاهرتز به سمعک‌ها، به صورت قابل اعتماد و مستقیم تا برد 15 متر فراهم می‌شود. تعداد نامحدودی سمعک Oticon  می‌توانند به صورت همزمان به آن متصل شوند و میزان صدا در سمعک‌ها، مستقل از صدای تلویزیون است (در حین استفاده، می توان با ریموت تلویزیون، صدای تلویزیون را Mute کرد ولی کاربر سمعک به شنیدن خود ادامه دهد) و شامل آداپتوری برای اتصال هر دستگاهی با خروجی هدفون به آن می باشد.

3- سیستم Phone Adapter2.0

این سیستم که برای تلفن های ثابت شهری (با سیم و بدون سیم) طراحی شده است، تماس های ورودی و خروجی را پشتیبانی می کند و تجربه ی گوش دادن و صحبت کردنِ دو گوشی بدون کمکِ دست را برای مکالمات خانگی، تجاری و اجتماعی برای کاربر سمعک فراهم می کند. این دستگاه به کمک کابل به خط تلفن شهری متصل می شود.

برای استفاده از این سیستم، کاربر سمعک باید دارای سمعک های وایرلس (از جمله Siya، Ruby، Opn، Opn S، Zircon، Own و یا Real) باشد و دستگاه Connect Clip را نیز تهیه کرده باشد.

دستگاه Connect Clip به یقه ی بیمار متصل می شود، به طور بی سیم با Phone Adapter لینک می شود و به طور همزمان با سمعک ها هم به طور بی سیم وصل می شود.

 

اکنون کاربر سمعک می تواند تا 30 متر از دستگاه Phone Adapter فاصله بگیرد و نیازی به گوشی تلفن هم نداشته باشد و آزادی زیادی برای حرکت در خانه و مکالمه با مخاطب خود داشته باشد.

کاربر سیستم به کمک ولوم روی دستگاه Connect Clip می تواند صدای دریافتی را کم و زیاد و یا تماس را برقرار و قطع کند.

اگر در حین مکالمه صدای اطراف کاربر سمعک زیاد بود، می تواند با کم کردن ولوم سمعکِ خود، صداهای پیرامون را کم کند، تا صدای مخاطب خود را واضح تر و بدون مزاحمت صداهای محیطی بشنود.

وسایل جانبی سمعک های اتیکن

1- OTICON COMPANION

نرم افزار گوشی تلفن همراه (APP) است که بر روی گوشی های موبایل اندرویدی (مثل سامسونگ و شیائومی و …) و آیفون (از آیفون 8 به بالا) و اپل واچ ها نصب می شود و موبایل را تبدیل به ریموت کنترل سمعک می کند.

به کمک این نرم افزار، کاربر سمعک می تواند در صورت لزوم و بدون اینکه به سمعک ها دست بزند و یا دیگران متوجه سمعک او شوند، بلندی صدای سمعک ها (یک یا هر دو سمعک) را کم و زیاد کند. برنامه شنیداری را عوض کند، زیر و بمی صدا را تغییر دهد، به سمعک ها دستور بدهد که به وسایل جانبی سمعک (مثل استریمر تلویزیون) متصل یا جدا شوند، از وضعیت باقیمانده ی باتری سمعک ها مطلع شود و به کمک GPS آخرین موقعیتی که سمعک روشن بوده را پیدا کند (پیدا کردن سمعک ها).

نکته مهم این اَپ، وجود قسمتی به نام Hearing fitness  است که به کاربر سمعک کمک می کند تا با تعیین میزان ساعات استفاده از سمعک ها، چک کند که آیا ساعات استفاده ی خود را پر کرده است یا نه.

نهایتا اینکه در این برنامه راه حل هایی برای عیب یابی یا حل مشکلاتی که حین استفاده از سمعک ها ایجاد شده اند، در دسترس کاربر سمعک می باشد تا به او برای حل مشکل کمک کند.

2- Remote Control 3.0

این ریموت کنترل برای سمعک های پشت گوشی، MINI RITE، داخل گوشی (سایز های ITC و ITE) قابل استفاده می باشد. به کمک این ریموت می توان ولوم صدا را کم یا زیاد کرد یا برنامه ی شنیداری سمعک را عوض کرد.

3- داکت شارژ های سمعک های شارژی اتیکن (MINI RITE R و MINI BTE R)

 برای شارژ کردن باتری لیتیومی سمعک های شارژی، نیاز به شارژر می باشد که شامل دو مدل زیر است:

  • داکت شارژ مدل رومیزی (Desktop) که با اتصال به برق شهر، سمعک ها را شارژ می کند. این مدل داکت شارژ، برای شارژ دو دستگاه طراحی شده است. پس از شارژ کامل به طور اتوماتیک، عمل شارژ را قطع می کند و به باتری سمعک آسیب نمی رساند.

  • مدل قابل حمل (Portable) یا Smart که برای شارژ دو دستگاه سمعک طراحی شده است و دارای باتری داخلی هم می باشد و هنگام شارژ کردن سمعک ها، آنها را کمی گرم می کند تا رطوبت گیری هم شوند. این شارژر در صورت عدم دسترسی به برق شهر، قابلیت 3 بار شارژ کردن کامل سمعک ها دارد. این مدل داکت شارژر هم، برای شارژ دو دستگاه سمعک طراحی شده است.

 


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp